CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, February 18, 2011

Kongsi resipi: Ayam masak hitam kismis (my mum's recipe)

haha hari ni aku nak kongsi resipi yang slalu aku masak...ni mak aku yang ajar...ukuran utk bahan-bahan ni terpulang kat diri masing-masing sbb aku ni jenis yang masuk ikut instinct je...haha...main labuh je...resipi ni berdasarkan pe yang mak ajar time ajar aku so x la lengkap sgt sentence dia tp mmg 100% ori haha...

Bahan-bahan:
  • Ayam
  • jintan manis
  • bawang putih, bawang besar/bawang merah, halia
  • serai (2 btg)
  • kismis hitam (terpulang kat anda)
  • Bahan perasa (garam, stok ayam and etc)

Cara-cara membuatnye:
  • tumbukkan bawang putih, bawang besar/bawang merah, halia dan jintan manis hingga lumat. (bahan A)
  • Then tumbukkan kismis hitam hingga lumat secara berasingan ye.
  • Serai itu d tumbuk tp jgn sampai lumat ye...just skadar wat dia flat je...
  • Tumiskan bahan A tadi bersama-sama dgn serai...then letakkan kismis hitam....letakkan garam or stok ayam ye...apabila dah naik bau, masukkan ayam..
  • masak lebih kurang 20 minit atau sehingga ayam masak...
selamat mencuba ye...^.^...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...